måndag 23 september 2013

Oj oj oj, händelsefull helg!

                                                                            www.speedwaygp.com


Jag vet knappt var jag börja. Kanske med GP-tävlingen i Stockholm? Min tippning var ju lite sådär, jag "gissade" på 1. Woffinden 2. Hampel och 3. Iversen. Jag hade ju inte räknat in kraschen där så resultatet blev ju 1. Iversen 2. Zagar 3. Hampel. Jag funderade faktiskt lite över Zagar när jag skrev min tippning men han kom inte med, men de jag trodde skulle vara i toppen var i toppen! Och himla kul att Iversen vann! Det var en jäkligt spännande tävling med många omkörningar, nåt mina svaga nerver inte riktigt klarar av så bra, men det blir bra mycket mer spännande!

Måste även prisa unge Herr Engman som faktiskt hängde med de "större" grabbarna riktigt bra på Friends Arena och knep hela 4 poäng, starkt jobbat! Skönt att se att det finns lite återväxt bland de svenska speedwayförarna.

Sedan var det olyckorna. Alltså när Gollob ligger kvar på banan ja då är det illa... (medvetslös till och med) Han brukar köra även om han måste va bandagerad från topp till tå. Jäkla starkt jobbat av Tai att köra 4 (!) heat med brutet nyckelben. Speedwayförare balanserar på en tunn linje mellan mod och ren galenskap...

Sedan var det den mindre bra nyheten om Darcy Ward som nästa år kör i Piraterna. Ve och fasa! Mitt Dacke-hjärta blöder. Jag må vara väldigt opatriotisk (är från Linköping) men jag vet inte.. Piraterna är ett himla bra lag men jag kan inte förmå mig att gilla dem. (Förlåt alla Piratfans!) Nu vill jag se lite bra värvningar till Dackarna när de nu redan har förlorat Darcy Ward och Fredrik Lindgren!

Sedan måste jag ta upp den polska riksdagen aka sista finalen i Ekstraliga i Polen igår. Det var Zielona Gora mot Torun. Torunförarna var på plats och ville köra men fick inte, antagligen (spekulationer) förbjöds de att köra av en av de största sponsorerna. De ville skjuta upp matchen till 6 oktober men eftersom inget riktigt giltig anledning fanns godkändes inte det. Så det blev walkover och Zielona Gora vann på ett väldigt udda sätt guldet utan att ett enda heat körts. Nu hotas Torun med 6 miljoner kronor i böter och att de inte kommer få köra i nån högre liga förrän 2015... Ja vad ska man säga? Kalabalik!

Det kördes även en bronsmatch, Czestochowa mot Tarnow, där Tarnow hade 8 poängs försprång. Czestochowa vann med 48-42, tyvärr räckte inte det utan de fick se sig besegrade med bara två poäng. Surt sade räven... Glädjande att se att Holta var en av de i Czestochowa som körde in mest poäng, både Rune och Grigorij Laguta körde in 12+1. Holta har haft en bra säsong i Polen, han visar att gammal är inte äldst. ;-) (synd att han inte presterade lika bra i Indianerna i år...)

Nåväl jag tror det var allt för denna gång.

Ha det!

//Elza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar