torsdag 19 september 2013

Once upon a time...

Where it all began... (Firandet av VMS-elits SM-guld 2004 i Vetlanda)

...in Vetlanda?

Ja hur började allt? Det kan man ju undra. Många andra verkar ha fått speedwayintresset med "fadersmjölken", själv hade jag ingen aning om vad speedway var tills för tio år sedan. Visst jag hade hört talas om Tony Rickardsson, visste vem han var men hade inget grepp om vad han egentligen gjorde. Det ändrades efter jag flyttat till Vetlanda- trakterna 2003. Då började jag på Ädelfors Folkhögskolas journalistlinje och där fick man vara både blind och döv för att inte lägga märke till speedway.

Det var dock inte förrän hösten 2004, när VMS-Elit (som de hette då) var i SM-final mot Masarna. Det var de i klassen som tyckte det kunde vara underhållande att skicka två helt vita noviser att bevaka första SM-finalen inne i Vetlanda. Tessan och jag fick lite snabbgenomgång av regler, poängräkning osv, och det var först då jag förstod att speedway inbegrep motorcyklar... Vi fick även instruktioner vilka vi skulle intervjua efter tävlingen (även om "gubbe i keps" var en tämligen dålig beskrivning, säg den som inte hade keps på sig där i depån? haha).

Vid det här laget hade jag befunnit mig i Vetlanda under ett år så jag hade åtminstone koll på vem Rune Holta var, (Holta kommer jag återkomma till, men det blir senare, vill inte skrämma iväg nya läsare än... haha) Tony Rickardsson visste jag redan vem det var och av nån anledning hade jag hört talas om Antonio Lindbäck. Jag måste säga att mitt första möte med speedway var nog kärlek vid första ögonkastet! Jag vet inte var det var, jag har aldrig någonsin var intresserad av vare sig sport eller motorcyklar, men det var nåt med metanolångorna, skvättande lera och framför allt farten som fångade mig! 

Och det var så allt började... efter det har intresset bara växt och jag får numera höra att jag är en "speedwaynörd". Inte mig emot!

På återseende!

//Elza



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar